Zadaci za razvijanje darovitosti i kreativnosti

“Zašto učimo matematiku? Ovo pitanje sebi postavljaju mnogi učenici ne uviđajući koristi od niza zadataka koje rešavaju. Šta god budemo radili u životu, bez matematike nećemo moći.

Napisali Mirko Dejić i Branka Dejić
Ilustrovao Boris Kuzmanović

Nakon knjiga „Matematičke avanture 1“, „Matematičke avanture 2“ i „Matematičke avanture 3“, u izdanju “Kreativnog centra” nedavno je objavljena knjiga Matematičke avanture 4, autora Mirka Dejića i Branke Dejić, čije su zbirke Matematika kao igra 1 i Matematika kao igra 2 na sajmu knjiga u Frankfurtu 2012. dobile nagradu „Najbolji evropski udžbenik u kategoriji knjiga za predškolce“.

Prema rečima autora, intelekt dece se najintenzivnije razvija do trinaeste godine. U tom periodu i zadaci za razvijanje intelekta su najdelotvorniji. U zbirkama „Matematičke avanture 1–4“, koje su namenjene učenicima mlađih razreda osnovne škole, malo je istovrsnih zadataka, pa nema šablonskog rešavanja. Svaki zadatak stavlja dete pred novu problemsku situaciju i rešavanje je ravno snalaženju u novim situacijama. Za to je potrebna inteligencija, koja se istovremeno i koristi i razvija.

Zašto učimo matematiku? Ovo pitanje sebi postavljaju mnogi učenici ne uviđajući koristi od niza zadataka koje rešavaju. Šta god budemo radili u životu, bez matematike nećemo moći. Bez primene matematike ne bi bilo aviona, mostova, igračaka, trgovine i mnogo čega drugog. Matematika se primenjuje i tamo gde to ne očekujemo – u slikarstvu, muzici i književnosti. Matematika nas uči pravilnom razmišljanju, a kad je učimo, postajemo pametniji. Pri rešavanju zadataka posebno je važna strpljivost. Zadaci koji će ti se možda isprva učiniti teškim obično se rešavaju na jednostavan način. Ako neki zadatak ne uspeš da rešiš, pokušaj sa sledećim. Uspeh će te ohrabriti. Nagrada će ti biti radost i ponos zbog dobro urađenog zadatka”. Ovim rečima nagrađeni autori Mirko Dejić i Branka Dejić obraćaju se deci na početku svih svojih knjiga.

Zbirke „Matematičke avanture 1–4“ namenjene su onoj deci koja u prvom, drugom, trećem ili četvrtom razredu osnovne škole mogu da napreduju brže i više od ostalih đaka. U njima se nalaze zanimljivi zadaci, kakvi se najčešće ne rade na časovima matematike u školi. Zadaci imaju različite funkcije: pojedini služe za razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja, neki se odnose na snalaženje u ravni i prostoru, neki na snalaženje u različitim situacijama, a mnogi su, jednostavno, lepi zadaci, oni zbog kojih volimo matematiku i koji nas motivišu da je stalno radimo. Svi su oni pogodni za otkrivanje i razvijanje matematičke darovitosti i podsticanje kreativnosti.

Uzrast: 10+

Knjigu možete prelistati ovde
https://issuu.com/kreativnicentar/docs/matematicke_avanture_4_issuu

Osim poruka namenjenih deci, autori Branka Dejić i Mirko Dejić nude i učiteljima i roditeljima vrlo korisne savete:

Obezbedite deci povoljne uslove za rešavanje zadataka:

  • prihvatite svaki detetov pokušaj rešavanja zadatka, makar on bio i pogrešan, jer je to dečje stvaralaštvo – traganje za rešenjem;
  • uveravajte dete da može stići do kraja;
  • iskreno se radujte detetovom uspehu i pohvalite ga;
  • pomozite samo neophodnim savetima; dovoljno je katkad reći: „Na pravom si putu.“

Izbegavajte:

  • izazivanje straha kod deteta: „Ti si glup za ovo i nikada to nećeš shvatiti“;
  • frustraciju: dete se trudi, a mi ne obraćamo pažnju na njegov rad;
  • prisiljavanje deteta da radi zadatke – dobiće se suprotan efekat od željenog;
  • reči: „Hajde da radimo matematiku“ zamenite sa: „Hajde da se igramo, pa da vidimo kako su se preko reke zajedno prevezli vuk, koza i kupus…“

 

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA