Prosvetni savet proverava lekcije iz biologije za osmake

Pred prosvetnim vrhom u roku od dve nedelje, naći će se naučno utemeljeno mišljenje biologa o polnom i rodnom identitetu, saznaje „Politika”

Nacionalni prosvetni savet (NPS) formiraće radnu grupu od eminentnih univerzitetskih i školskih nastavnika biologije sa zadatkom da preispita deo programa nastave i učenja biologije za osmi razred koji se odnosi na rodni i polni identitet. Po ubrzanoj proceduri, u roku od dve nedelje, novo mišljenje NPS-a o aktuelnom programu po kom biologiju uče osmaci, utemeljeno na usaglašenom stavu nauke, naći će se pred prosvetnim vrhom, saznaje „Politika”. I to nakon što je ministar prosvete Branko Ružić tražio od NPS-a da ponovo ispita i da stručno mišljenje o delu programa nastave i učenja biologije za osmake, koji se odnosi na raznovrsnost biološke osnove pola i polnih karakteristika, primarnih i sekundarnih, koje uključuju ponašanje i individualni osećaj pripadnosti nekom od rodova.

– Zbog polemike koja je u proteklih nekoliko dana prisutna u javnosti, a odnosi se na sadržaje udžbenika biologije za osmi razred, zahtevao sam da se NPS ponovo izjasni i da svoju stručnu ocenu o tome da li je aktuelni program u skladu sa naučnim teorijama koje prihvataju i po kojima rade biološki fakulteti, da li se i kroz njih odražava nacionalni interes i, pre svega, da li je to u najboljem interesu po obrazovanje naše dece – rekao je Ružić, precizira se u jučerašnjem saopštenju prosvetne vlasti.

Zatim se objašnjava da „upravo struka mora da se pita zbog kompleksnosti procesa i važnosti da damo najveći kvalitet obrazovanja našim učenicima” i da resorni ministar naglašava da u potpunosti razume i podržava da je „potrebno da učimo decu o toleranciji i međusobnom poštovanju, razumevanju različitosti i prihvatanju istih, ali na bazi priznatih naučnih teorija i u skladu s politikama države u kojoj živimo”.

Program koji je sad pod lupom usvojen je i ozvaničen objavljivanjem u „Službenom glasniku” 2019. godine s potpisom tadašnjeg ministra prosvete Mladena Šarčevića, a primenjuje se od 2021/22, dakle od prošle školske godine, kada je na čelu prosvetnog vrha već bio još aktuelni ministar Ružić. Praktičari, nastavnici biologije iz učionica, smatraju da je to jedan od najbolje reformisanih programa nastave i učenja. Zamerki iz krugova biologa na račun tog programa nije bilo ni na sednici NPS-a na kojoj je taj dokument dobio pozitivno mišljenje saveta, kao najvažnijeg stručnog tela.

– I sada ćemo pitati struku, najpre Srpsko biološko društvo, i formiraćemo radnu grupu od eminentnih profesora biologije, zamolićemo i sve katedre i departmane za biologiju da nam delegiraju svoje predstavnike, a na osnovu stava te radne grupe NPS će se maksimalno, kao i do sada, držati nauke. Uradićemo to po hitnom postupku, jer nam je tako traženo. Znači, u roku od 14-15 dana, nakon konsultacija s radnom grupom za biologiju NPS će doneti mišljenje uvažavajući stav nauke i dostaviće mišljenje ministru. Kada je NPS donosio mišljenje o programu biologije koji se sad preispituje stav struke je bio pozitivan. I tada je sve razmatrano temeljno, ali uvek postoji mogućnost različitih tumačenja svaki program to može da pretrpi. Preispitaćemo, pa ako treba reformisati, videćemo, pre svega stav naših najeminentnijih naučnika kao i uvek kada je neko ozbiljno pitanje koje zahteva celovito sagledavanje, jer mi smo pre svega stručno telo – razjasnio je za „Politiku” Radivoje Stojković, predsednik Nacionalnog prosvetnog saveta.

Biologija za osmi razred zbog lekcija rodnom i polnom identitetu u žiži javnosti bila je i prošle godine u martu kada su se medijskim prostorom citirale rečenice o seksualnoj orijentaciji, homoseksualnosti, heteroseksualnosti, biseksualnosti, interseksualnosti ili međupolnosti, obuhvaćene temom „Čovek i zdravlje” i nastavnom jedinicom „Biološki smisao adolescencije (rodni i polni identitet u kontekstu hormonske aktivnosti i individualne genetičke varijabilnosti)”. To su preporučeni, ne i ključni, sadržaji programa nastave i učenja biologije. Ta tematika je zastupljena u svih osam udžbenika iz biologije za osmi razred, koji su nakon stručne procene dobili odobrenje komisije Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, ali se razlikuje obim i način na koji je predočena učenicima. Po mišljenju komisije koja je i ocenjivala usklađenost udžbenika sa programom nastave i standardima kvaliteta, u nekima su činjenice o rodnom i polnom identitetu suptilnije predstavljene kroz zadatke, dok su u većini ovi sadržaji eksplicitnije dati u tekstu i u okviru istaknutih pojmova lekcije, kao što je to, na primer, u udžbenicima izdavačkih kuća „Klet”, „Vulkan”, „Logos”, „Zavod za udžbenike”, „Gerundijum”…

Šta piše u programu biologije za osmake

U programu nastave i učenja biologije za osmi razred među preporučenim sadržajima na temu „Čovek i zdravlje” navodi se biološki smisao adolescencije (rodni i polni identitet u kontekstu hormonske aktivnosti i individualne genetičke varijabilnosti), a među ishodima, što je ono što učenik treba da zna na kraju razreda, predviđeno je i da će mali maturanti biti u stanju da povežu promene nastale u pubertetu sa delovanjem hormona. Za dostizanje tog ishoda, dalje se objašnjava, potrebno je ovu temu povezati sa hormonalnom regulacijom, koja se obrađuje u temi „Jedinstvo građe i funkcije”, i sa znanjima iz prethodnih razreda u vezi s promenama u pubertetu (menstrualni ciklus, na primer).

– U obradi polnog i rodnog identiteta, pored razvijanja tolerancije i prihvatanja različitosti, učenicima treba pružiti širu perspektivu genetičke varijabilnosti, kao prirodnog fenomena, koja ne daje osnove za predrasude, stereotipe, diskriminaciju i nasilje. Adekvatnim izborom sadržaja i načina rada može se uspostaviti veza sa sadržajima koji se obrađuju na predmetu građansko vaspitanje, a koji se odnose na teme pol, rod i seksualnosti.

Aktivnosti se mogu realizovati kao debate, tribine, predstavljanje rezultata istraživačkih zadataka učenika (npr. o stavovima učenika u odeljenju, analiza tekstova – dnevni presek novinskih članaka i slično) – piše u programu biologije za osmake.

Politika

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA