Upisna groznica

Naredni period većini učenika osmog razreda proteći će u znaku odabira i upisa srednje škole. Za mnoge je to i odabir budućeg zanimanja u zavisnosti od toga za koju školu se opredeljuju.

Vaši petnaestogodišnjaci su pred velikom dilemom – koju srednju školu upisati  i  gde nastaviti svoje obrazovanje, i šta dalje? Ukoliko vaše dete ne zna kojim putem da krene, pomozite mu da pametno odluči. Kako?

Pre svega, dobro se informisati:

  • – blagovremeno nabaviti testove i napraviti plan rada
  • – informisati se koje srednje škole postoje (gimnazije, srednje stručne škole, privatne gimnazije…) kao i koji su profili i smerovi u tim školama
  • – razmisliti i informisati se koje mogućnosti daljeg školovanja ili zaposlenja nudi svaka od tih škola
  • – potražiti pomoć od školskog psihologa koji se bavi profesionalnom orjentacijom i savetovanjem

Nema razloga za strah i paniku. Na osnovcima je da:

  • – obnove i utvrde naučeno gradivo
  • – nedoknade propušteno
  • – da sa pripremama krenu na vreme
  • – naprave dobar plan rada i dobro raspodele gradivo
  • – pored učenja, neophodne su pauze za druženje i boravak na svežem vazduhu. Pauze ne treba praviti uz TV i kompjuter
  • – ne treba učiti „od jutra do sutra”, niti noću kada je neophodan psihofizički odmor

Postoji više zamki pri odabiru srednje škole:

  • – upis škole koju su roditelji predložili
  • – upis škole koju su najbliži drugari odabrali
  • – upis „lake” škole za koju ne treba mnogo bodova
  • – upis prestižne škole
  • – upis najbliže škole

Šta raditi?

  • – tačno je da roditelji žele svom detetu najbolje. Međutim, roditelji treba baš zbog toga da dobro procene svoju decu , sagledavajući i nedostatke, pa da ih posavetuju i pordže u njihovom profesionalnom izboru. Ne treba donositi odluke umesto deteta. Dobro je da budu sagovornici i da svojim životnim iskustvom smanje dileme kroz koje deca prolaze.
  • – povodljivost dece na uzrastu od petnaest godina je normalna. Medjutim, ukoliko drug ide u medicinsku školu, a detetu više „leži” gimnazija, trebalo bi se rukovoditi sopstvenim interesovanjima. Nove škole nude i nova prijateljstva.
  • – budući srednjoškolci bi trebalo dobro da procene sopstvene potencijale i da ne upisuju škole ispod svojih mogućnosti, jer time potcenjuju sebe i svoje mogućnosti
  • – prestižna škola ne mora da bude i za vaše dete najbolja. Vukovci teže ka takvim školama, ali zaboravljaju da ni sve petice nisu uvek merilo znanja, kao i da je medju najboljima teško biti najbolji
  • – izbor najbliže škole jeste racionalan, jer ostavlja dovoljno vremena za bavljenje vanškolskim aktivnostima, ali to je dobar izbor samo ukoliko se poklapa sa interesovanjima deteta

Pre odabira škole, srednjoškolac bi trebalo dobro da razmisli koje predmete voli i koji mu najbolje „idu”, da li ima više sklonosti za  srpski ili matematiku, proceni svoje kreativno izražavanje i kakva su mu vanškolska interesovanja.

Ne namećite stavove svojoj deci, jer im to stvara još veću konfuziju. Petnaestogodišnjacima je ovo prva životna lekcija u kojoj uče kako da donose važne odluke i snose odgovornost za njih.

Najbitnije je uskladiti interesovanja i mogućnosti, kao i sklonosti i sposobnosti, kako bi vaše dete bilo motivisan i zadovoljan srednjoškolac.

Marijana Petrović, specijalista med. psihologije

Pin It


Komentari

Komentarišite ovaj članak

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena.