Istraživanja: Šta će se desiti ako uveče isključite telefon?

Sigurni smo da ste i vi upali u vrtlog svakodnevnice, koji je zahvatio i noćne aktivnosti – kada odlučite da pred spavanje pregledate šta je novo na Instagramu ili Fejsbuku. Iznenada shvatite da je prošla ponoć i da ste, umesto u san, utonuli u čitanje recepata, razgledanje nove kolekcije haljina ili komentara brata komšijine nove devojke… Hm, šta bi bilo da ste ipak samo legli i zaspali?

Istraživanja pokazuju da gledanje u osvetljeni ekran pred spavanje loše utiče na „sklapanje očiju“. „Svetlo emitovano iz svih oblika tehnologije povređuje zdravu hemiju sna”, objašnjava Džejms Rouz, naturopatski lekar, ekspert za spavanje. “Ono prekida porast i tok melatonina, „zateže“ oči i utiče na kvalitet spavanja.”

Kada se u zoru osetite umorno i kapci su vam „teški“, vaš učinak i produktivnost su na niskom nivou, a jedino što poželite je da se vratite u krevet. Nezdrav san na duže staze dovodi do oslabljenog imunološkog sistema, povećanja hormona stresa, pa čak i depresije i anksioznosti.

Ako se tokom noći vrtite po krevetu, budite i često tako dočekate jutro, zapitajte se šta radite pred spavanje. Da li možda tehnologija sabotira vaše napore da se uspavate? I šta će se desiti ako preskočite Fejs, mejlove i Tviter u krevetu? U osnovi, povratak u „mračno doba“ :).

Kao u detinjstvu

Za najbolji noćni san, dr Rouz preporučuje da se ponašate kao što ste to radili dok ste bili deca: isključivanje uređaja barem sat ili dva pre spavanja, kupanje ili tuširanje da se opustite i utonete u san uz knjigu.

Možete, za početak, praktikovati ovo kao vežbu od nedelju dana. Tokom prvog dana očistite sobu i time unesite red i stvorite svoj mali kutak za opuštanje i miran san. Uveče oko 21 h utišajte telefon i prikačite ga na punjač (na drugom kraju sobe, što dalje od kreveta). Prvi korak je učinjen. Vreme je za spavanje!

Laptopu nije mesto u spavaćoj sobi

Možda ne opisujete sebe kao osobu koja pati od nesanice, ali ako ostajete budni duže nego što planirate i ne osećate se sveže nakon prospavane noći, vreme je za drugi korak – odgovorite na mejlove i nakon toga eliminišite i laptop iz spavaće sobe. Nakon nekoliko dana, uspećete čak da završite i čitanje knjige koju ste započeli pre tri nedelje (izgovor za odugovlačenje je do tada bio da nemate dovoljno vremena jer ste „stalno zauzeti“).

Ritual nakon večernjeg izlaska

A ako izađete sa prijateljima na piće posle posla i propustite „večernji policijski čas za san“? Nikakav problem. Tokom puta do kuće iskoristite svoj mobilni telefon maksimalno – slušajte muziku, dopisujte se i pregledajte ono što vas zanima. Ali u trenutku kada prođete kroz vrata vašeg doma, samo pratite svoj noćni ritual… i u krevetu ste u roku od 30 minuta.

Vikend za pamćenje, bez svetlećeg ekrana

Nakon radne nedelje, stigao je i „vikend izazov“, najteži deo vežbe odricanja od konstantnog držanja mobilnog u ruci. Dakle, u petak uveče možda izlazite u divlju noć, tako da je i mobilni sa vama u provodu. Međutim, baterija je uveliko na minimumu. To znači da nema ni Instagrama ni Tvitera u nastavku noći. Ali se zato možete fokusirati na razgovor sa prijateljima ili ples uz muziku koju volite. Primetićete koliko često svi ostali gledaju u svoje uređaje. Ali, ne osuđujte ih. I sami ste bili u toj ekipi par dana ranije. Ako vas ovo ne natera da shvatite koliko su nam mobilni telefoni postali kočnica (naravno, imaju oni i dobrih strana), onda je vežba uzaludna.

Ako ne možete da se posvetite vežbi „bez ekrana“ tokom cele nedelje, probajte bar povremeni digitalni detoks – napunite kadu a uređaje ostavite van kupatila. Nećete propustiti toliko važne događaje, a svakako ćete se opustiti, bar na kratko.

Antistres vodič

Podeli:

Komentari

Komentarišite ovaj članak

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena.